בית המשפט המחוזי בת"א, קבע לאחרונה שדותן ישראל, מלחין סדרת פעוטות האינטרנטית "טוטיטו", יפוצה בסכום של 800,000 ₪ בגין הפרת זכויות יוצרים.
טוטיטו היא סדרת אנימציה המיועדת לילדים בני שנתיים עד שלוש, המשודרת ביו-טיוב. הסדרה זכתה להצלחה רבה ולהיקף צפיות של למעלה מ-3 מיליארד צפיות, ברחבי העולם. מאחורי הסדרה עומדת חברת טוויסט אנימציה, ובעליה הם יוסי דהן וטל גמליאל.
התובע הלחין בשנת 2010, לבקשת הנתבעים, את הלחן המשמש כפתיח וסגיר ואת נעימת המבנה לכל אחד מפרקי הסדרה.
לתובע ניתן קרדיט כיוצר ומלחין של מנגינת הנושא והעיבודים המוסיקליים בסדרה, וזאת בצורה של הצגת שקופית מסך על רקע כחול, המהווה חלק אינטגרלי מהסרטון.
בשנת 2012 חתם המלחין על הסכמים ולפיהם הוא מעביר את זכויות הקניין הרוחני במנגינת הנושא לנתבעים, אך מבלי לגרוע מזכותו לקבלת תמלוגים, וכן הוסכם כי המפיקים מתחייבים לכלול קרדיט בכל פרק בתוכנית ובכל מקום אחר בו ייעשה שימוש במנגינת הנושא או בחלק ממנה, בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין. סה"כ קיבל המלחין תשלום בסך של 12,800 ₪ בעבור שירותיו.
בהמשך, התקשרו הצדדים באופן המבטל את זכאותו של המלחין לקבלת תמלוגים.
החל מחודש דצמבר 2012 לא ניתן לתובע קרדיט ב-9 פרקים מתוך העונה הרביעית בסדרה המשודרת בשפה האנגלית, ופרקי כל העונות בסדרת שהועלו בערוץ יו-טיוב בשפות אחרות, הועלו ללא מתן קריט לתובע.
לפיכך, פנה התובע בשנת 2013 לנתבעים בדרישה לפיצוי בגין השמטת הקרדיט, והודיע על ביטול הסכמי העברת הזכויות ביצירות המוסיקליות.
הנתבעים טענו כי השמטת הקרדיט נעשתה בתום לב ועקב תקלה, וכי למחרת קבלת המכתב הושבו הקרדיטים. אלא שהשבת הקרדיטים לא נעשתה במתכונתם המקורית.
התובע טען כי נגרמה לו פגיעה עצומה כתוצאה מהסרת הקרדיט בלמעלה מ 260 פרקים וכתוצאה מכך למעלה מ-51 מיליון איש לא נחשפו לשמו של התובע כיוצר ומלחין של המוסיקה בסדרה.
הנתבעים, לעומתו טענו כי הסדרה זכתה ללמעלה ממיליארד צפיות, ולכן אין לראות את התובע כמי שהפסיד 51 מיליון צפיות כטענתו אלא כמי שהרוויח פרסום ומוניטין הגלום ב-949 מיליון צפיות וזכה לחשיפה כלל עולמית בשיעורים אדירים וחסרי תקדים.
השופט רחמים כהן, קבע כי למרות שהנתבעים היו מודעים לטענותיו של התובע, ושהיה בידיהם לתקן את הטעות, הרי שלא פעלו לעשות כן. אין בקרדיט המתוקן לרפא את ההפרות שכבר נעשו, בפרט כאשר בנסיבות העניין לא נראה שהקרדיט המתוקן היה בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין.
הפרת ההסכם מהווה הפרה יסודית היורדת לשורשו של עניין ומקימה לתובע זכות לבטל את הסכמי העברת הזכויות ביצירות המוסיקליות.
על חשיבותה של הזכות המוסרית:
בית המשפט עמד על אופייה של הזכות המוסרית, שהינה ביטוי להכרת המחוקק בקשר האישי-תרבותי-רוחני, שקיים בין היוצר לבין יצירתו והיא מגנה גם על שמו הטוב וכבודו של היוצר ועל המוניטין שלו. מתן "קרדיט" ליוצר ביחס ליצירתו חשוב לא רק מפאת כיבוד הקשר בינו לבין יצירתו, אלא גם מהטעם, שיש בכך "דחיפה" לבניית המוניטין שלו ולהשתכרותו העתידית.
בנסיבות העניין, הופרה זכותו של התובע לייחוס שמו כיוצר המוזיקלי של היצירות במשך חודשים רבים עת הופצה הסדרה וזכתה לצפיות רבות, מבלי שניתן קרדיט לתובע כיוצר המוזיקלי.
הפיצוי המגיע לתובע בגין הפרת זכויותיו
כידוע, חוק זכות יוצרים, קובע פיצוי בסך של עד 100,000 ₪ לכל הפרה, הן בגין הפרת הזכות המוסרית והן הזכות הכלכלית. ההסדר של פיצויים ללא הוכחת נזק נועד לאפשר לבעל הזכות לתבוע פיצוי בגין ההפרה, במצבים הם יש קושי להוכיח את הנזק הממשי.
בהיעדר נתונים בדבר שווי הצפיות וקבלת התמלוגים, קיים קושי להעריך את הנזק שנגרם לתובע. הקושי גדול עוד יותר נוכח העובדה, שיש קושי רב לאמוד את תרומתן וחלקן היחסי של היצירות המוזיקליות מהסך הכולל של היצירה השלמה – הסדרה טוטיטו.
ביהמ"ש קבע כי יש טעם בטענות התובע וכי שני המרכיבים המרכזיים הם אנימציה ומוסיקה המלווה את הסרטון לכל אורכו.
ביהמ"ש קבע כי השבת הקרדיט לא נעשתה בתום לב אלא באופן מתוכנן במטרה לעשות שימוש בזמן המסך לצרכיהם של הנתבעים על פני מתן הקרדיט.
על בסיס השיקולים הללו, העמיד ביהמ"ש את הפיצוי על גובהו המקסימלי וקבע כי בגין כל אחת מארבע ההפרות יקבל התובע פיצוי בסך של 100,000 ₪ הן עבור הזכות הכלכלית והן עבור הזכות המוסרית, ובסך הכל פיצוי בסך של 800,000 ₪. בנוסף נקבעו הוצאות משפט בסך של 40,000 ₪ וכן שכ"ט עוד בסך של 93,600 ₪.
פסק דין זה מכיר בחשיבות הזכות לקרדיט בעידן הדיגיטלי, שבו החשיפה הרבה שהיוצר עשוי לזכות בה מהווה חלק מרכזי מהתמורה שמקבל היוצר, ולעיתים אף עשויה לעלות החשיבותה על התמורה הכספית.
קראו עוד אודות הקניין הרוחני ועל פועלנו בו – כאן.