בימ"ש דחה את תביעתו של תמיר קליסקי לביטול החלטת הלהקה בדבר סילוקו מלהקת "אתניקס" והחזרתו לפעילות, ולמתן צו מניעה קבוע האוסר על המשיבים או על אתניקס לעשות שימוש בסימן המסחרי "אתניX" נוכח הוראות ההסכם לפיו הוסדרו היחסים בין הצדדים. עם זאת, על הלהקה להעביר לחברת שולטן בע"מ (שתמיר בין בעליה) רווחים שיוחסו לתמיר לפי הוראות ההסכם.
בפרשה זו פנה תמיר קליסקי לבית המשפט בבקשה להורות כי השעייתו מלהקת אתניקס, אותה הקים עם זאב נחמה (ויועד נבו בשנת 1989), בטלה ומבוטלת ולפיכך ביקש:
להורות למשיבים לא לבצע כל פעולה שתמנע מתמיר להופיע במסגרת אתניקס בכל הופעה שאתניקס מופיעה ו/או הקלטה שהיא מבצעת ו/או קליפ הקשור בהופעה ו/או בהקלטות של אתניקס ו/או בכל מופע תקשורתי בכלי התקשורת לרבות עיתונות כתובה ו/או אלקטרונית שאתניקס ו/או חלק ממנה מופיעה ו/או מתראיינת, וזאת כל עוד אתניקס קיימת, וכן לא לבצע כל פעולה שתמנע מהמבקשים שימוש באתר אתניקס באינטרנט, בדף הפייסבוק הרשמי של אתניקס ובחשבון האינסטגרם של אתניקס.
לחילופין, ביקש קליסקי:
- מתן צו מניעה קבוע האוסר על המשיבים או על אתניקס לעשות שימוש כלשהו בסימן המסחרי "אתניX" (להלן: "סימן המסחר") לרבות בהופעות, בפרסום להופעות, בתקשורת, במוצרי שמע וברשתות החברתיות לרבות פייסבוק, אתר האינטרנט וחשבון האינסטגרם.
- להורות על פירוק אתניקס, המהווה שותפות בלתי רשומה, ולצורך הפירוק למנות כונס לנכסי הלהקה או מנהל מיוחד שידאג לפירוק השותפות בדרך הקבועה בפקודת השותפויות [נוסח חדש], תשל"ה-1975 (להלן: "פקודת השותפויות").
הדיון בבקשה:
תמיר והמשיבים היו חברים בהרכב אתניקס.
ביום 31.05.12 נחתם הסכם בין משיב 1 ( "זאב נחמה"), מבקש 2, אחיו של תמיר ("דרור קליסקי"), אמנות וחברה בע"מ, תמיר ושולטן (להלן: "הסכם 2012"), לפיו הוסדרו היחסים בין הצדדים.
במכתב מיום 11.9.16 , הודיעה הלקה, באמצעות בא כוחה, לקליסקי, כי בשל טענות שונות שהעלה בפגישה שנערכה עם חברי הלהקה, הם מודיעים לו על השעייתו מההרכב:
……..
- בפגישה שנערכה בינינו ביום 22.8.16 במשרדי וכן בפגישה שנערכה ביום 31.8.16 במשרדי בנוכחות דרור קליסקי, העלתם שורת טענות כלפי הלהקה וחבריה.
- טענותיך ודרישותיך נבדקו לעומקן ונמצאו בלתי נכונות וזאת בלשון המעטה. חברת אתניקס וחברי הלהקה מקיימים ומכבדים כלשונו את ההסכם שנכרת בין היתר עם תמיר קליסקי ביום 31.5.12.
………
- משכך הם פני הדברים, מודיעות בזאת החברה והלהקה על השעייתו של תמיר קליסקי מהלהקה.
- ההשעיה תיכנס לתוקפה החל ממועד שיגור מכתבי זה ותמיר מתבקש שלא להגיע יותר להופעות הלהקה.
תמיר לא השלים עם השעייתו מההרכב, ומכאן התביעה שהוגשה לבית המשפט.
בין הצדדים התגלעה מחלוקת בשאלה האם אתניקס היא שותפות, כאשר כל צד טוען אחרת. ביהמ"ש קבע כי בהתחשב בנסיבות העניין, נראה כי בתקופה הרלבנטית (2012 – 2016), אתניקס אינה שותפות משום שהחובות והזכויות הקבועות בהסכם 2012 ביחס לכל אחד מהצדדים להסכם, אינם מתאפיינים בניהול משותף של עסקי הלהקה אלא בהפרדה ותיחום זכויות וחובות, למצער בכל הקשור ביחסים בין תמיר לבין יתר חברי אתניקס.
אך בכל מקרה, ביהמ"ש לא ראה צורך להכריע בנקודה זו, שכן ניתן להתנות על הוראות פקודת השותפויות, ומכאן שיש צורך לבחון את הוראות ההסכם שנחתם בין חברי הלהקה, ולתת להן עדיפות על פני פקודת השותפויות.
- במבוא להסכם, נקבע:
" … להקת "אתניקס" הינה להקה מוסיקלית שנוסדה ע"י, זאב, תמיר ודרור שמורכבת היום מזאב, תמיר, יורם פויזנר וגל הדני (להלן: "להקת "אתניקס"" ו/או "אתניקס");
[…]- … דרור יחדל לבצע פעילות עבור להקת אתניקס וצדדים שלישיים מכל מן וסוג הקשורים בלהקת אתניקס, החל ממועד 01.01.12
- עם פירעון הממסרים הנ"ל במלואם, ובכפוף לאמור בכל מקום אחר בהסכם זה, לא תהיינה לדרור כל דרישות ו/או טענות מכל מין וסוג בגין מופעי אתניקס ו/או כל הכנסה ו/או זכות של "להקת אתניקס" ו/או מי מחבריה. סעיף זה יחול הן על להקת "אתניקס" כשותפות לא רשומה והן על כל חברי להקת אתניקס בעבר, בהווה ובעתיד."
פעילות עתידית של "להקת אתניקס"
- זאב ותמיר ימשיכו לפעול במסגרת להקת אתניקס ויעשו כמיטב יכולתם לעבוד בשיתוף פעולה.
- כל החלטה שיש בה כדי להשפיע על הכנסות תמיר ו/או על הגדרתה של להקת אתניקס כהרכב הכולל את תמיר תתקבל בשיתופו של תמיר ובהסכמתו.
- החל מ – 1.1.12 תמיר יהיה זכאי ל – 10% מההכנסות נטו מהופעות של אתניקס, אך לא פחות מ – 2,000 ₪ להופעה, ולעניין תוכניות טלוויזיה – לא פחות מתעריף המינימום של איגוד הנגנים. זאב ותמיר יפעלו לעגן הסכמה זו מול יתר חברי הלהקה ומנהליה. חלקו של תמיר בהכנסות נטו לא ישונה כל עוד הלהקה קיימת ותמיר לא פרש ממנה. […]
- תמיר רשאי לפעול לפרנסתו שלא במסגרת הלהקה. עם זאת, הוא יופיע בכל הופעה של הלהקה כפי שעשה עד כה ובלבד שהופעותיו יתואמו אתו מראש וככל שהדבר לא יימנע ממנו מסיבות שאינן בשליטתו.
- קופת המופעים תשמש אך ורק להכנסות ולהוצאות של המופעים.
- תמיר אינו חייב להשתתף בכל פעילות הקשורה בהפקת אלבומים ומוצרי שמע נוספים של להקת אתניקס ולא ישתתף בהכנסות או בהפסדים מאלה. ההוצאות בגין אלה לרבות הוצאות נגנים, אולפנים, יח"צ וכד' ינוהלו בנפרד מפעילות המופעים ולא ינוכו מקופה זו. על אף האמור, ככל שלבקשת הלהקה, תמיר ישתתף בפעילות הקשורה לאלבום או למוצרי שמע אחרים יהיה זכאי לתמורה שתוסכם בינו לבין זאב.
- מבלי לגרוע מהוראות הסכם זה, במידה ויידרש תמיר לעזוב את הלהקה באופן חד צדדי ולא מיוזמתו, יועבר חלקו המלא בהכנסות כאמור בסעיף 9 לעיל לשולטן.
ביהמ"ש בחן את הוראות ההסכם ואת המסכת העובדתית שעלתה מחקירות הצדדים בבית המשפט.
בהתחשב בנסיבות כריתת הסכם 2012 כמפורט לעיל, והעובדה העולה מחקירתו של תמיר, לפיה לפני כריתת הסכם 2012, בין השנים 2007 – 2011, תמיר לא היה מעורב בפעילות היצירתית והמוסיקלית של אתניקס או בפעילות המוסיקלית של חברי אתניקס האחרים במסגרות אחרות ("טוטובל"), למעט הופעה כקלידן בהופעות של אתניקס, סביר להניח שהמשיבים ביקשו לשמר בידם את האפשרות והכוח להיפרד מתמיר, ככל שמדובר בהיבט המקצועי מוסיקאלי. מנגד, תמיר שכבר אז עסק באופן עצמאי שלא בשיתוף חברי אתניקס בתחום המוסיקאלי, ביקש להבטיח את זכויותיו הכלכליות ביצירות שתבצע אתניקס בלעדיו.
בהתחשב בכך, קבע בית המשפט כי יש לפרש את הוראות סעיף 17 להסכם 2012 באופן שמצד אחד חברי אתניקס יהיו זכאים לסלק את תמיר באופן חד צדדי מאתניקס אולם לא יהיה בכך כדי לגרוע מחובתם של חברי אתניקס להעביר לשולטן את חלקו המלא של תמיר "מההכנסות נטו מההופעות של אתניקס".
סעיף 17 להסכם 2012, עונה להגדרה של "הסכם מפורש", לפי שבצד הרשות לסלק את תמיר מאתניקס נקבע כי שולטן תהיה זכאית לקבל 10% "מההכנסות נטו מההופעות של אתניקס", והסדר זה מהווה הסדר קונקרטי ושלם המקנה למבקשים זכות לסלק את תמיר מהלהקה.
לפיכך, קבע ביהמ"ש כי אין הצדקה להיעתר לסעד העיקרי המבוקש בתביעה ועל כן, אין אלא לדחות את עתירתו של המבקש להצהיר כי הוא חלק בלתי נפרד מאתניקס (בהרכבה כיום) ובהתאם אין להיעתר לסעד שעניינם עתירה להורות על שילוב תמיר בפעילות אתניקס ובפלטפורמות החברתיות שלה ובקשה להורות על פירוק אתניקס ומינוי כונס נכסים, סעד המנוגד להסדר הקבוע בסעיף 17 להסכם 2012.
סימן המסחר
הסכם 2012, מסדיר את השימוש בסימן המסחר, וכך הוא קובע (שם, סעיפים 18 – 22):
"בין חברת הליקון מחד, ולבין נחמה ותמיר מאידך, נכרת ביום 14.10.94 הסכם הקלטה (להלן: "הסכם ההקלטה") אשר אושר ע"י דרור כמנהל הלהקה.
בהתאם לסעיף 10 להסכם ההקלטה, עם סיומו של ההסכם יעברו לבעלות דרור כל הזכויות של הליקון בבקשה לרשום סימני מסחר "אתניX" ו/או "ETHNIX", לרבות בקשות לרישום סימן מסחרי שהוגשו ו/או כל הזכויות בסימן המסחרי ובין אם הסתיים הסכם ההפקה ובין אם לאו. כמו כן, ומבלי לגרוע מהאמור לעיל, עם סיום הסכם ההקלטה יעברו לדרור כל הזכויות לשימוש בשם "אתניקס".
נחמה הגיש בקשה לרישום סימן מסחרי בשם "אתניקס" וכן הקים חברה בשם "אתניקס". כמו כן, הגיש דרור שתי בקשות לרישום השם "אתניקס" והלוגו אתניקס כסימני מסחר (בקשות מס' 245803 ו – 245804). מוסכם על הצדדים, כי הבקשות יאוחדו ויועברו מלוא הזכויות בסימן המסחרי הנ"ל לחברת שולטן בע"מ. הוצאות רישום הסימן המסחרי וחידושו ישולמו על ידי קופת להקת אתניקס כל עוד להקת אתניקס פעילה.
בכפוף לאמור להלן, מוותרים דרור וזאב על כל טענה ו/או דרישה בסימן המסחרי אתניקס ו/או בשם אתניקס ו/או בזכויות בהם ו/או בזכויות השימוש בהם, ושולטן תהא רשאית לעשות בסימן המסחרי מנהג בעלים, בכפוף להסכמת כל בעלי מניות שולטן.
כן מוסכם על הצדדים כי נחמה או תמיר או דרור, יהיו רשאים לעשות בסימן המסחרי כל שימוש ללא תשלום תמורה למי מהצדדים האחרים, הן בהופעות והן בתקליטורים ובמוצרי שמע אחרים ובכל עניין אחר הקשור למוסיקה ולהקים חברות בשם זה וכיוצ"ב, ולמעט שימוש חורג, כמפורט להלן: "שימוש חורג" לעניין זה, הוא אחד מאלה (א) כל עוד הלהקה קיימת בהרכב הכולל הן את זאב והן את תמיר – כל פעולה, שאינה הוצאת ו/או הפצת תקליטורים ו/או כל מוצר שמע אורקולי של להקת אתניקס ו/או השמעת שירי להקת אתניקס ו/או כל עניין אחר הקשור למוסיקה של להקת אתניקס בכל מדיה, ו/או שיווק של להקת אתניקס; (ב) לאחר שהלהקה תחדל להתקיים בהרכב הכולל הן את זאב והן את תמיר – כל פעולה שאינה בתחום המוסיקה או קשור למוסיקה.
כל שינוי של הוראות הסכם זה ביחס לסימני המסחר "אתניקס" – Ethnix תצריך את הסכמת כל בעלי המניות בשולטן.
ככל שמי מהצדדים ירצה להקים חברה העושה שימוש בשם אתניקס או כל דריבציה שלה ובמידה והדבר ידרוש את הסכמתו, יחתום זאב על הסכמה מטעם החברה שהקים לרישום זה".
מהאמור עולה שבמסגרת הסכם 2012 קבעו הצדדים הסדר כולל ומלא לבעלות והשימוש בסימן המסחר, כמפורט להלן.
המשמעות של סעיף 21 להסכם 2012, המצוטט לעיל, היא שתמיר או זאב או דרור רשאים להשתמש בסימן המסחר כל עוד הם פועלים בתחום המוסיקה ובלבד שפעילותם לא תפגע בפעילות אתניקס כאשר תמיר וזאב מופעים בהרכב הלהקה.
ככל שמדובר בשימוש בסימן המסחר, המבקשים עותרים לשנות מהמוסכם לעיל, ובהתאם להוראות שלעיל, לצורך שינוי כמבוקש נדרשת הסכמת כל בעלי המניות בשולטן ובכלל זה זאב המתנגד לסעד המבוקש. לפיכך, אין אלא לדחות את הסעד המבוקש בעניין סימן המסחר.
העברת רווחים לתמיר או לשולטן
בית המשפט קבע כי נוכח האמור לעיל, באשר להוראות סעיף 17 להסכם 2012, על המשיבים להעביר לשולטן את הרווחים שיוחסו לתמיר בהתאם לאמור בסעיף 9 להסכם 2012.
נוכח כל אלה, נראה כי על המשיבים להעביר לשולטן 10% מההכנסות נטו מהופעות של אתניקס אך לא פחות מ – 2000 ₪ להופעה ולעניין תכניות טלוויזיה – לא פחות מתעריף המינימום של איגוד הנגנים.
סוף דבר
התובענה נדחית בעיקרה, בכפוף לצווים שלהלן:
- המשיבים יעבירו לשולטן בע"מ 10% מההכנסות נטו מהופעות של אתניקס אך לא פחות מ – 2000 ₪ להופעה ולעניין תכניות טלוויזיה – לא פחות מתעריף המינימום של איגוד הנגנים.
המבקשים חוייבו לשלם למשיבים הוצאות משפט, ושכ"ט עו"ד בסך 35,000 ₪.
האמור בפרשה מצערת זו מדגיש את הצורך בהסדרת הזכויות השונות של חברי הלהקה, כפי שעמדתי על כך בהרחבה בפוסט קודם: