לאחרונה פרסמה הזמרת לנה דל ריי כי להקת רדיוהד תובעת ממנה את כספי התמלוגים מהשיר "GET FREE" (שיצא באלבומה האחרון Lust for life) בשל טענה להעתקה מתוך שירם הידוע "Creep". בציוץ בטוויטר, ציינה דל ריי, שאף שלטענתה השיר לא קיבל השראה מהשיר "קריפ", הרי שהיא הציעה ללהקה עד 40% מהתמלוגים, אך הלהקה דורשת 100% ועל רקע זה הדיון יוכרע בבית המשפט.
באופן מעניין, כדאי לציין כי שיר זה של להקת רדיוהד, היווה בעצמו עילה לתביעה משפטית אשר הוגשה על ידי היוצרים אלברט המונד ומייק הייזלווד, וזאת בטענה שהעתיקו אותו מתוך אלבומה של להקת ההוליס "The air that I breath " אשר יצא בשנת 1974. במקרה זה, הוספו היוצרים המונד והייזלווד לרשימת הקרדיטים באלבומה של רדיוהד, והם זכאים לקבלת תמלוגים עבור שימושים בשיר זה.
במקרה דומה שאירוע לאחרונה, נאלץ הזמר המצליח אד שירן, לחלוק קרדיט עם חברות ההרכב הידוע TLC סביב הלהיט Shape of you"", וזאת לאחר שהרכב הבנות טען כי השיר הועתק מתוך שירם "No scrubs" משנת 1999.
כידוע, חוק זכות יוצרים קובע שורה של זכויות בלעדיות המוקנות ליוצר, וקובע כי עשיית פעולות אלה ללא הרשאה מבעל זכויות היוצרים הינה הפרת זכויות היוצרים.
מרחב הביטוי המוסיקלי מוגבל מעצם טבעו בשל מספרם המוגבל של התווים, ולכן נושא הפלגיאריזם המוסיקלי או העתקה הוא נושא מורכב, המצריך פעמים רבות שימוש בחוות דעת של מומחים מתחום המוסיקולוגיה, שכן נדרשת הבנה בקומפוזיציה ובתיאוריה מוסיקלית, דבר שאיננו, בדרך כלל, נחלתם של המשפטן הרגיל או השופט. לצורך הוכחת ההעתקה יש להוכיח כי לנתבע היתה נגישות ליצירתו של התובע, וכן כי החלק שהועתק מהיצירה מהווה חלק ניכר ומהותי מהיצירה. בחינת המהותיות של החלק המועתק הינה בחינה איכותית.
מסורתית, בתי המשפט נטו להתבסס בצורה פשטנית על שלושה פרמטרים מרכזיים, בהתייחסם לזכויות היוצרים ביצירה המוסיקלית: בראש ובראשונה למלודיה (קו הלחן), ולצד זה, במידה פחותה, להרמוניה, שהינה המימד הרב קולי, המתבטא בדרך צירופם הבו זמני של קולות שונים או כלים שונים, או שניהם יחד, ובמידה פחותה למקצב, אשר מסדיר, מגדיר ומארגן את משך זמנה ואופיה של התנועה הצלילית המתקדמת בזמן, ואשר במסגרתה נעה היצירה המוסיקלית. תפקידם של המומחים הוא לבדוק מהם הפרמטרים אשר הועתקו לכאורה והאם הם מהווים חלק מהותי של היצירה המקורית.
לא רבים המקרים בהם נדונו העתקות מוסיקליות כאלה בבתי המשפט בארץ, שכן בדרך כלל הליכים אלה מתנהלים בבוררות בפני אקו"ם והינם חסויים.
בחו"ל, נדונו שורה של פסקי דין העוסקים בהפרה מוסיקלית. כך פרשת ארנשטיין נ' פורטר, ואשר בה נטען כי מספר שירים מאת המלחין הנודע קול פורטר הפרו את זכויות היוצרים בשיריו של התובע. בפרשה זו נקבע כי יש להוכיח את היסודות המקימים את ההפרה: העתקה וכן נטילה שלא כדין. פרשה זו שימשה משך עשרות שנים כמבחן לצורך הוכחת ההעתקה. בהמשך פותחו מבחנים שונים בפרשת קרופט : מבחן חיצוני הבוחן את מידת הדימיון ברעיונות שבין שתי היצירות, ומבחן פנימי, המתבסס על תגובתו של האדם הסביר.
פרשה נודעת נוספת אשר אירעה בשנת 2015, הינה המקרה בו פארל וויליאמס ורובין ת'יק, נאלצו לשלם 7.4 (!) מיליון דולר פיצויים ליורשיו של הזמר המנוח מרווין גיי, לאחר שבית המשפט בלוס אנג'לס פסק כי השיר " Blurred Lines הועתק משירו של גיי "Got to give it up".
ה"תחושה" (Feel) של השיר Blurred Line ללא ספק הזכירה את שירו של גיי ואף ריפררה אליו, ואולם נשאלה השאלה האם נחצה במקרה זה קו הגבול, כך שלמעשה בוצעה כאן העתקה – והפרת זכויות יוצרים – ומהו קו הגבול ביחס ל"תחושה" ביצירה מוסיקלית.
סכום הפיצוי הופחת בהמשך על ידי בית המשפט, אך נקבע כי 50% מהתמלוגים העתידיים אשר ייוחסו לשיר, ישולמו ליורשי מרווין גיי.
פסק דין זה שבו ההפרה המיוחסת הינה בקשר ל"גרוב" או ל"feel" של השיר, עורר מחלוקת ונמתחה עליו ביקורת. אין הדבר נובע רק מכך שמוסיקאים עושים שימוש ביצירות קודמות, אלא גם לאור הצמצום הקיים בבסיס אוצר המילים המוסיקלי.
כמו כן הוא עורר דיון בקרב מלומדי זכויות יוצרים וכן מוסיקאים באשר להבדלים בין פלגיאריזם לבין מחווה (Homage), וכן בדבר ההשפעה שעשויה להיות לפסק הדין על תהליך היצירה.
כך למשל, בעצומה עליה חתמו למעלה מ-200 מוזיקאים מובילים, נטען כי החלטה זו עשויה להוות "אפקט מצנן" על יצירתיות, וכי ה"תחושה" (Feel) או ה"אווירה" (Vibe) של השיר, מהווים מעין "מטה-דאטה" בעולם הדיגיטלי. בין הקשיים עליהם הצביעו מלומדים, עולה כי פסק הדין הוכרע על ידי חבר מושבעים אשר הינם חסרים את ההבנה המקצועית להחליט בשאלות אלה, כולל ביחס לשאלה מה מהווה רעיון מוסיקלי (Musical idea) והבעה מוסיקלית (Musical EXPRESSION).
אז בחזרה ללנה דל ריי ולהקת רדיוהד, האם מדובר בהעתקה או בהשראה?
הנה השירים לשיפוטכם:
Radiohead – Creep
https://www.youtube.com/watch?v=XFkzRNyygfk
Lana Del Rey – Creep
https://www.youtube.com/watch?v=yzP4kQhlPBY
The Hollies – The Air That I breath:
https://www.youtube.com/watch?v=HydvceA1PAI
Photo by Max van den Oetelaar on Unsplash
יש לכם שאלות בנושא העתקה מוזיקלית? האם מדובר בהשראה או העתקה?
מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו.