זוהי תקופה מאתגרת ויוצאת דופן בהיסטוריה העולמית.
כמי שחוקר, יוזם ועוסק שנים רבות בתחומי המשפט, העסקים והאמנות – בדגש על תעשיית המוסיקה והבידור בישראל ובעולם – אני מוצא בתקופה הזו, אותה אני מכנה Corona Times, ערך ופוטנציאל אדיר להוות מנוף יצירתי ועסקי למוסיקאים.
מדובר במציאות חדשה שנלוות אליה תחושות לא פשוטות של חוסר מעש ואי וודאות, לצד אתגרים הנובעים משהות אינטנסיבית עם בני המשפחה (של חלק מאיתנו) או מבדידות מסוימת.
יחד עם כל זה – יש כאן הזדמנות.
צמצום הפעילות שלנו במרחב החיצוני – הפיזי שבו אנו חיים מאפשר לנו להתכנס פנימה, ובמידה מסוימת לחזק היכולת שלנו להתמודדות עם קשיים ואתגרים.
נפתחה אפשרות ממשית ליצירה, צמיחה והתפתחות אישית.
זוהי הזדמנות לקחת "פסק זמן" מחיי היומיום האינטנסיביים ומהשגרה השוחקת, ולהתמקד בעיבוד מחדש של מטרות ותוכניות לעתיד להגיע, זמן פנוי ללמידה וליצירת תכנים חדשים, והזדמנות להיות עם המשפחה הקרובה. רגעי המשבר מזמנים עבורנו גם הזדמנות להתבוננות פנימית ולצמיחה רוחנית, שאילת שאלות וביצוע מטלות, שאין לנו בדרך כלל זמן לבצע תוך כדי העומס היומיומי.
זוהי גם הזדמנות מובהקת עבור כולנו, לחשיבה מחוץ לקופסה ולשינוי דפוסים רגילים.
בדיוק בשביל זה, הכנתי עבורכם מדריך קצר של מחשבות ורעיונות, הן בתחום התוכן והן בתחום הטכנולוגיה, למינוף התקופה הנוכחית, להעצמה, יצירה וצמיחה.
אייל ברוק, עו"ד
תעשייה במשבר
תעשיית המוזיקה הינה אחד השווקים שנפגעו בצורה מובהקת מהמשבר הנוכחי. לפי פרסומים אחרונים, התעשייה צפויה להפסיד כ-5 מיליארד דולר רק מביטול הופעות בחודשים הקרובים. פסטיבלים מובילים בעולם דוגמת גלסטונברי, קואצ'לה ו- SWSX בוטלו או נדחו.
גם בארץ, ענף המוזיקה מוצא עצמו בטלטלה רצינית מהקורונה, בפרט בתקופה זו של פורים ופסח, גם אירועי יום העצמאות נמצאים בספק גדול. חברות במשק ביטלו את אירועי העובדים, פסטיבלים והופעות שהיו סולד אאוט בוטלו, האירוויזיון בוטל, ואמנים, שרבים מהם מתבססים על הכנסות מהופעות, צריכים להמציא את עצמם מחדש, ולמצוא אפיקי הכנסה חדשים.
כידוע, תעשיית המוזיקה השתנתה בעשורים האחרונים, והמודלים הישנים שעליהם התבססה התעשייה הלכו וקרסו בעידן הדיגיטלי לטובת מודלים חדשים, בעיקר פלטפורמות הסטרימינג השונות שהפכו לדומיננטיות בעידן הנוכחי. עם זאת, נמתחה ביקורת על פלטפורמות אלה, ועל התמלוגים הנמוכים יחסית, המשולמים לאמנים לפי השמעה. לדוגמא, אמנים מסוימים דיווחו בשנת 2019 שקיבלו מיוטיוב $0.00074 להשמעה, ובספוטיפי $0.00543 להשמעה. כלומר במידה ואת/ה לא אד שירן, ההכנסות מאפיקים אלה, הן לא בהכרח משמעותיות.
מצד שני, הפלטפורמות הללו מאפשרות חשיפה לקהל רחב, תוך מתן אפשרות להוביל לאפיקי הכנסה נוספים, כמו הופעות ומכירת מרצ'נדייז, שהפכו בעידן הנוכחי למקור הכנסה עיקרי עבור אמנים רבים.
במצב היום ועד להודעה חדשה, למוזיקאים אין ברירה אלא למצוא דרכים יצירתיות להתמודד עם תקופה מאתגרת זו ולהמשיך לשמור על קשר עם הקהל שלהם באמצעים וירטואליים.
קחו לדוגמא את המוזיקאי הקנדי דווין טאונסנד, שהיה מהראשונים שיצאו עם קמפיין מימון המונים לצורך צמצום ההפסדים. הוא גייס 50,000$. אמנים מובילים, כולל שמות גדולים, מבצעים הופעות קטנות ביתיות וחינמיות לטובת קהל האוהדים שלהם, ביניהם המפיק דיפלו שמכנה את הופעותיו Corona World Tour"".
איך אפשר לעזור לכם?
בעולם הוקמו קרנות עזרה רבות עבור מוזיקאים, ראו לדוגמא:
Center for Cultural Innovation
שרת התרבות מירי רגב הודיעה על שורת צעדים לתמיכה בתעשיית התרבות, לרבות הכפלת התקציב לקרן לאמנים במצוקה, הקמת ועדה בינמשרדית בנושא ועוד, אך למעשה בארץ אין עדיין תמיכה משמעותית או קריטריונים ברורים לתמיכה באמנים אשר נפגעו מהמשבר הנוכחי.
מה בכל זאת בידיכם לעשות על מנת לשפר את מצבכם הכלכלי?
בקשה לסיוע לאמנים במקדמות – אשכולות
אתר כל זכות – כל המידע לעצמאים או פרילנסרים
בואו נתחיל ליצור!
הופעות חיות מהבית
"When you're home alone in your house, it feels empty.
And then you put on, music and all of a sudden you feel better because you're not alone.
It's not that literally you're not alone. But you feel like you have company"
Dr Istvan Molnar "please don’t stop the music", California University, 2015
מוזיקה מאחדת בין אנשים, מחברת בין אנשים, גם כאשר הם מאזינים לה לבדם. מחקרים שונים מצאו כי מעבר לצלילים המוזיקה מספקת ערכים שונים, כאשר אחד מהם הוא הערך החברתי.
מעבר לזה, היא מהווה פורקן רגשי עבור היוצר, בכוחה להסיח את הדעת מהאירועים הטורדניים, והיא מהווה גשר חברתי, במיוחד בתקופה זו.
בשבועות האחרונים אנו עדים למהירות שבה החלו לפעול מיזמים מוסיקליים מגוונים כמו #LivefromHome, ומגוון של הופעות חיות המשודרות מבית האמן, אולפנים ומועדוני הופעות (כמו המיזם המשותף של 'קשת' וקבוצת זאפה).
אמנים שזכו להצלחה בשידור הופעות כאלה, לא רק הופיעו לייב במסגרת מופע וירטואלי. רבים מהם שילבו סיפורים "מאחורי הקלעים" של העשייה וההקלטות, ניהלו שיח וירטואלי עם המאזינים והצופים והשיבו על שאלות שונות הקשורות למוזיקה ומעבר לכך.
ההופעות הווירטואליות הן אמנם לא תחליף מדויק לחוויה האמיתית של נוכחות פיזית בהופעה, אך נראה כי בימים אלה היא מהווה סוג של הכרח, ויתכן שגם פתח להנגשה עתידית של פעילויות נוספות.
Cherrie hu כותבת שפתאום "ה-DJ set של מרשמלו בפורטנייט בפסטיבלים של משחקי מחשב, נראה פחות כמו פעלולים חדישים ויותר כמו תגובות מעשיות וניתנות להרחבה למגבלות שעומדות בפנינו כיום בעולם האמיתי".
כיצד לשדר הופעות, טיפים טכניים, ציוד מומלץ וכיו"ב 👈 לחצו כאן
יצירה שיתופית
מלבד הזמן שניתן כמתנה ליצירה מוסיקלית חדשה, לעיבוד חומרים שיושבים שנים במגירה, להקלטות ומקצה שיפורים – זה זמן מעולה לייצר שיתופי פעולה מוסיקליים ותוכן עם אמנים אחרים!
בדיוק בשביל זה קיימות כיום פלטפורמות המאפשרות יצירה שיתופית מרחוק 👈 https://splice.com/features/studio
בנו מערכת יחסים עם האוהדים, צרו עבורם תוכן ייחודי וספרו סיפורים "מאחורי הקלעים"
נצלו תקופה זו לבניית (או חיזוק) מערכת יחסים עם האוהדים והעוקבים שלכם על ידי יצירת תוכן ייחודי, אישי, ותחשפו אותם ל"מאחורי הקלעים".
תעלו קליפים שיצרתם, קליפ מילים, גרסה אקוסטית לשירים, ספרו את הסיפורים הקטנים שמאחורי השירים שלכם, כתבו ודברו מהלב, בלי פילטרים.
בהקשר זה מעניין להזכיר את פרוייקט ה- DNA של יונתן דגן (J-viewz) THE DNA PROJECT , שביקש לשנות את הדרך שבה אנחנו חווים מוזיקה, ולהנגיש את התהליך היצירתי לקהל הרחב.
במרבית המקרים אנו שומעים שיר – אנו מקשיבים למילים וללחן. דגן ביקש לשפוך אור על רבדים נוספים של תהליך יצירת השיר, שמצויים לרוב מאחורי הקלעים, ובכך ליצור חוויה מרובת מימדים ועשירה יותר. תהליך כזה יכול לכלול את הרעיון או ההשראה שהיו הטריגר לכתיבת השיר, את האנשים שהשפיעו עליו, הליך היצירה וההקלטה באולפן ההקלטות ועוד. האלמנטים הללו יתועדו על ציר זמן באמצעות תמונות, קטעי וידאו, סאונדים וכיו"ב. הפרויקט פירק לגורמים את כל שלבי העשייה ואף אפשר לקהל המעריצים לשלוח חומרים עצמאיים שעשויים להיכנס אל האלבום.
הפרוייקט גייס 65,000$ במימון המונים וזכה בפרסים בינלאומיים חשובים 👈 צפו כאן
יצירת קאברים
יוצרים מטאל אתני? רגאיי אוריינטלי? פאנק כנעני – לטיני?
הראו את הפרשנות הייחודית שלכם לתוך גרסה קיימת 👈
תצחקו יותר, תנשמו עוד יותר
"ההומור הוא דרכי להיות רציני", אומר פיטר יוסטינוב.
הומור מאפשר לאנשים לומר דברים שלא יכלו לומר באופן גלוי ופתוח. ההומור מהווה מקום בו התרבות משחררת זמנית מאחיזתה, לעיתים ובמיוחד, בתקופות קשות. במובן זה, ההומור משמש כאנחת רווחת קולקטיבית, כתרמוסטט. הומור יכול לאפשר השתחררות מקיבעון ונוקשות חשיבתית, אל עבר פירוש והבנה חדשה של הבעיה.
מי מכם שהינו הומוריסטי באופיו, זה זמן טוב עבורו, לבלוט ולהציע תכנים.
ראו לדוגמא הסרטון של שירי קניגסברג לוי שהעלתה סרטון לווטסאפ השכונתי על ה"למידה מרחוק", והפכה לכוכבת עולמית ששרון סטון, ג'יימי לי קרטיס ועוד משתפות את הסרטון שיצרה 👈
https://www.mako.co.il/home-family-kids/Article-012fa5da0660171027.htm
בהקשר זה, תמיד נחמד להזכיר את הסרטון המעולה של להקת הפיל הכחול – שעזר להם לגייס כסף במסגרת קמפיין הדסטארט מוצלח 👈
https://www.facebook.com/watch/?v=902844359876017
זה הזמן שלכם ליצור פרודיה מוזיקלית. פרודיה משחקת תפקיד חשוב בהתפתחות האמנות ובביטוי היצירתי שלו. הפרודיה חושפת צוהר למימד חדש וזווית ראייה חדשה, מפוצצת תבניות חשיבה מסורתיות, משמשת כזרז לחיפושים יצירתיים נוספים ואמצעי יצירתי לצורך הבעה וביקורת.
פרודיסט בולט הינו הזמר והיוצר Weird Al Yankovic ("אל ינקוביץ המוזר") שזכה לתהילה בשנות השמונים והתשעים של המאה העשרים, בזכות פרודיות שיצר ללהיטים שונים. ינקוביץ יצר את הפרודיה "Eat It" על שירו של מייקל ג'קסון Beat It, את הפרודיה "Like A surgeon" על שירה של מדונה "Like A virgin". פרודיות אלו הפכו ללהיטים ומכרו מיליוני עותקים, והפכו את אל ינקוביץ להצלחה מסחרית. 👈
https://www.youtube.com/watch?v=ZcJjMnHoIBI
ללמוד דברים חדשים
"If you think that education is expensive, try ignorance"
Derek Bok
קבלו את רשימת הבלוגים, האתרים והפודקאסטים המומלצים והמובילים בתעשיית המוסיקה וה – well being
25 הבלוגים המובילים בתעשיית המוזיקה לשנת 2019 (מתוך אתר (HYPEBOT
Disc Makers Indie Music Minute
מיינדסט
חושבים טוב
Supertools – פודקאסט לעל אנושיות
Water and Music
מדברים סאונד
עוד רעיונות!
- מכירת מרצ'נדייז מחנות וירטואלית
- בניית קמפיין patreon
- סידור המטהדאטה של התכנים שלכם
- שליחת ניוזלטר, הכולל תוכן ועדכונים רלבנטיים
- וובינרים – הזדמנות להעביר וובינר בתחום התמחותכם: סדנת מבוא לפרוטולס, שיעור גיטרה אונליין, למה לא להעביר לייב-סטרים שלכם מבשלים את המנה המיוחדת שלכם? או אפילו סדנת מדיטציה כפי שעשתה הזמרת ליזו 👈 https://www.rollingstone.com/music/music-news/lizzo-guided-meditation-instagram-967671/.
- Q&A – סשן שאלות ותשובות
- נגנו, נגנו, נגנו והתאמנו על שיפור הטכניקה.
……..
רוצים לקבל את המדריך המלא?
מלאו את הפרטים בקישור:
ותקבלו במייל חוזר את המדריך המלא.
לליווי, ייעוץ ומתן מענה, מוזמנים ומוזמנות ליצור איתי קשר
0545505545 (גם שיחת וידאו, בתיאום מראש)
בהצלחה רבה ויצירה מהנה!
אייל ברוק, עו"ד